ZAKRES USŁUG

Adam Szumowski
Kategoria:

Warunki bytowe

W naszym Domu zamieszkuje 56 osób na trzech kondygnacjach , w pokojach jedno i dwu osobowych oraz jednym pokoju czteroosobowym. Wszystkie pomieszczenia w miarę możliwości są przystosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych, aby przyjemnie czuli się w swoich „czterech kątach”.

Wyżywienie

Mieszkańcy spożywają posiłki na dwóch stołówkach lub w swoich pokojach. Podawane są trzy podstawowe posiłki dziennie: śniadanie, obiad i kolacja oraz podwieczorek. W ciągu dnia Mieszkańcy maja dostęp do drobnych przekąsek i napoi. Jadłospis uwzględnia diety mieszkańców.

Usługi wspomagające sprawność mieszkańca oraz usamodzielnianie

Na terenie Domu prowadzona są działania usprawniające, mające na celu przede wszystkim usamodzielnienie mieszkańca oraz edukację i doskonalenie wykonywania czynności dnia codziennego, przy ścisłej współpracy z personelem działu opiekuńczo-terapeutycznego.. Główny nacisk kładzie się również na samorealizację i wzmacnianie samodzielności mieszkańca, a także na rozwijanie więzi społecznych i przeciwdziałanie samotności.

Prowadzona jest gimnastyka usprawniająca - grupowa i indywidualna na sali oraz indywidualna przy łóżku mieszkańca.

Pracownicy działu opiekuńczo-terapeutycznego i rehabilitacji dbają o to by każdy Mieszkaniec maił możliwość korzystania ze sprzętu pomocniczego. Personel służy pomocą przy doborze, jak również zakupie sprzętu ortopedycznego.

Organizacja opieki

Opiekę medyczną sprawuje lekarz rodzinny POZ w Kowarach oraz lekarz psychiatra.

Opieka pielęgniarska sprawowana jest w ramach opieki długoterminowej określonej w umowie z NFZ. Usługi wspomagające świadczone są przez opiekunów medycznych..

Opieka socjalna sprawowana przez pracownika socjalnego od momentu uzyskania decyzji kierującej do DPS. Polegająca na pomocy przy przyjęciu mieszkańca do domu oraz współpracy z innymi pracownikami w celu stworzenia i realizacji indywidualnego planu wsparcia, utrzymywaniu i rozwijaniu kontaktów z rodziną i społecznością lokalną, pomocy w załatwianiu spraw osobistych i współpracy z instytucjami.

Działalność kulturalno – oświatowa:

Pensjonariuszom proponowane są różnorodne, formy spędzania czasu wolnego, dostosowane do wszelkiej sprawności fizycznej i umysłowej. Należą do nich m.in.:

  • spotkania towarzyskie
  • gry i zabawy stolikowe
  • projekcje filmów
  • ścisła współpraca ze środowiskiem,
  • odwiedziny dzieci i młodzieży szkół i przedszkoli oraz stowarzyszeń,
  • spotkania z seniorami miasta , klubami seniora
  • spotkania między Domami Pomocy Społecznej
  • organizowanie imprez okolicznościowych (np. majówka)
  • organizacja świąt

Mieszkańcy Domu maja możliwość korzystania z posługi duszpasterskiej.

Skierowanie do DPS

  1. Podstawa prawna
    1. Art. 17 ust. 1 pkt 16, art. 19 pkt 10, art. 54 ust. 1 i 2, art. 55, art. 56, art. 59 ust. 1-3, art. 60, art. 62, art. 101, art. 106 ust. 1 i 4, art. 110 ust 1 i 7, art. 112 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 z późn. zm.).
    2. Art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2017 r. poz. 882).
    3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 roku w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 964 z późn. zm.)
  2. Warunki
    1. Osoba wymagająca całodobowej opieki z powodu niepełnosprawności intelektualnej, choroby lub wieku nie mogąca samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu.
    2. Brak możliwości zapewnienia niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych.
  3. Dokumenty wymagane od wnioskodawcy
    1. Pisemny wniosek o pomoc w formie umieszczenia w domu pomocy społecznej wraz z oświadczeniami o wysokości dochodu osoby ubiegającej się, małżonka, zstępnych (dzieci, wnuki) przed wstępnymi (rodzice, dziadkowie) zobowiązanych do ponoszenia odpłatności za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej, oświadczenie o wysokości dochodu osoby małoletniej, w przypadku gdy opłatę będzie ponosić przedstawiciel ustawowy.
    2. Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy i przedstawiciela ustawowego – do wglądu.
    3. Kopia decyzji organu emerytalno-rentowego ustalającego wysokość emerytury lub renty (oryginał do wglądu).
    4. Kopia dowodu otrzymania renty, emerytury z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku.
    5. Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia: lekarza pierwszego kontaktu, pielęgniarki środowiskowej.
    6. Inne niezbędne dokumenty wskazane przez pracownika socjalnego potwierdzające uzasadnienie wniosku.
    7. Postanowienie Sądu zezwalające opiekunowi prawnemu na umieszczenie osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie w domu pomocy społecznej.
  4. Dokumenty uzyskane w toku postępowania
    1. Kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego.
    2. Pisemna zgoda osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego na umieszczenie w domu pomocy społecznej.
    3. W przypadku braku zgody osoby postanowienie sądu o umieszczeniu „bez zgody”.
    4. Oświadczenie o stanie majątkowym.
    5. Oświadczenie o uzyskaniu (lub braku) jednorazowego dochodu w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
    6. Oświadczenie o wyrażeniu zgody na ponoszenie odpłatności
  5. Sposób załatwienia
    1. Decyzja administracyjna o skierowaniu i odpłatności, bądź odmowie skierowania.
    2. Decyzje o umieszczeniu wydaje organ gminy prowadzącej dom.
    3. W razie niemożności umieszczenia w domu pomocy społecznej z powodu braku wolnych miejsc, powiadamia się osobę o wpisaniu na listę osób oczekujących oraz o przewidywanym terminie oczekiwania na umieszczenie w domu pomocy społecznej.
  6. Termin załatwienia sprawy
    1. Do 30 dni od daty złożenia wniosku, a sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
  7. Odpłatność
    1. Mieszkaniec domu - 70% dochodu, nie więcej niż pełny koszt utrzymania ustalony dla właściwego domu pomocy społecznej.
    2. Pozostałą część pokrywa:
    • rodzina jeżeli osiąga dochód wyższy niż 300% kryterium dochodowego lub dobrowolnie deklaruje opłatę,
    • gmina kierująca,
    • lub inne osoby.
  8. Procedura odwoławcza
    1. Odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Jeleniej Górze w terminie 14 dni od doręczenia.
  9. Dodatkowych informacji udzielają:
    1. Ośrodek Pomocy Społecznej właściwy dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
    2. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jeleniej Górze ul. Podchorążych 15 58-500 Jelenia Góra telefon: 75/ 64 73 277 (w godzinach od 7.30 do 15.30)
  10. Miesięczny koszt utrzymania mieszkańca:
    Zarządzeniem Starosty Jeleniogórskiego został ustalony nowy miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w DPS w Kowarachod 01.02.2020 r. wynosi 3.838,23zł.